dijous, 2 de setembre del 2010

Introducció

M'enrecordo que quan era petit, a classe d'aranès, la llengua del meu territori, parlàvem de paraules que ens agradessin, no pel que significaven, sinó per com sonaven. Buscàvem paraules maques.
I una de les que va dir la professora va ser LUTZENCRAMBA, que des d'aquell moment em va captivar. 
Lutzencramba en aranès vol dir "cuca de llum", lampyridae per als biòlegs, i he trobat que és una paraula prou apropiada com a títol del meu espai, ja que reflexa l'identitat del meu territori, la meva vocació científica, i és una bona mostra de la meva preocupació per la degradació del nostre planeta; quan arriben les llums de l'home, les "llums de la natura" moren.


Ah! per cert, la llum de les lutzencrambes és infinítament més eficient i fruit de milers d'anys d'evolució, mentre que les nostres gasten quantitats ingents d'energia i poc han canviat en el centenar d'anys que fa que funcionen.

2 comentaris:

  1. M'agrada. M'agrada la iniciativa del blog i sobretot, com l'has començat!
    Si m'és permés, a mi també m'agradria compartir una de les paraules que sempre m'ha cridat l'atenció; i no només pel seu so, sinó per tot el que amaga darrera les seves tres lletres.
    La paraula SOL reflexa vida, natura, i transmet LLUM.

    Crec que aquest blog és una bona iniciativa per transmetre coneixements diversos, i sobretot per fer prendre consciència que cal actuar i evitar una major degradació de l'entorn!

    Finalment m'agradaria citar-te una frase: "Hi ha tanta humanitat en aquesta capacitat per estimar els arbres, tanta nostàlgia dels nostres primers èxtasis, tanta força en sentir-se tan insignificant al si de la natura... Sí, és això, l'evocació dels arbres, de la seva majestat indiferent i de l'amor que els professem, ens ensenya alhora com som d'irrisoris, miserables paràsits formiguejant a la superfície de la terra, i ens fa al mateix temps dignes de viure, perquè som capaços de reconèixer una bellesa que no ens deu res"

    AVeas

    ResponElimina
  2. Hi ha una faula que encaixa molt bé en aquest blog:

    Un bon dia, una serp va començar a perseguir a una cuca de llum. Aquesta, veient que la serp no tenia intenció de rendir-se es va girar i li va dir:

    - Et puc fer una pregunta?
    - Et menjaré igual pero tot i així si vols ferme-la endavant
    - Formo part de la teva cadena alimentària?
    - No
    - T'he fet mai cap mal?
    - No
    - I llavors perquè em vols menjar?
    - Perquè no soporto veure't brillar

    ResponElimina